22.2.09

Customer Service Yang Tip Top & Memuaskan Hati!

Sejak kebelakangan ni RH terfikir nak buat macam-macam kerja dan projek untuk memanfaatkan lagi hidup.

RH bercadang nak polish kereta lama RH tu, nak repair serba sedikit bagi nampak baru. RH dah dapat sorang kawan yang sanggup tolong RH buat semua tu...

Selain daripada tu, RH terasa nak berkebun. Bila melihatkan pokok-pokok yang ditinggalkan kat rumah RH oleh seorang kakak angkat RH yang dah balik for good baru-baru ni.

Semangat semakin berkobar-kobar bila abang ipar RH pun mempunyai niat yang sama dan beria-ria ajak RH pergi beli tanah dan cari bekas-bekas besar untuk bercucuk tanam. Pokok-pokok yang kitaorang nak tanam terdiri daripada pokok daun kunyit, serai, cili (berbagai jenis cili), daun pudina, daun kesum...boleh buat laksa, daun bawang dan lain-lain lagi.

Untung juga kalau duduk di Australia ni belajar bercucuk tanam sendiri sayur-sayuran dan pokok-pokok seperti di atas. Ini disebabkan harga sayur-sayuran dan pokok-pokok tersebut sangatlah mahal! Tak tahan jugak kalau asyik kena beli!

So, petang tadi, RH dan abang ipar RH pergilah survey-survey tanah yang baik untuk dibeli. RH tidak pernah nak beli-beli tanah di sini, ini kali pertama RH nak mencuba...so, RH dan abang ipar RH pun cuba ke satu market jualan murah. Di samping mencari tanah yang berkualiti, kitaorang masih concern soal harga! Nak juga cari tanah yang murah!

Pusing punya pusing, tak jumpa pun orang menjual tanah baja untuk bercucuk tanam. Tiba-tiba RH terperasan di sudut market tu ada seorang perempuan tua cina sedang menyimpan semula pokok-pokok yang dijualnya di dalam kereta sebab hari dah petang...market dah nak tutup.

RH dan abang ipar RH pun menghampiri perempuan tu dan bertanya sama ada dia ada jual tanah baja atau tidak. Di samping perempuan cina tua tersebut ada seorang temannya, perempuan juga tapi orang putih, dah tua, yang begitu helpful dan kaya dengan informasi.

Kedua-kedua auntie tu mencadangkan RH dan abang ipar RH ke sebuah tempat yang menjual macam-macam jenis tanah baja untuk pokok-pokok ni sambil bercerita tentang bagaimana nak beli dan pilih tanah yang bagus pada harga yang baik. Yang bestnya, RH perasan, kita tanya sikit, 2 orang tua tu berkongsi banyak ilmu dan maklumat macam mana nak bercucuk tanam!

Free information kan RH dapat.....Itulah satu yang RH suka dengan orang-orang kat sini. Public relations skill diaorang memang terserlah dan sikap membantu dan berkongsi ilmu serta pengalaman memang tip top betul! Dua orang perempuan tu terus bercerita tak henti-henti...

Sebaik saja sampai di kedai yang dicadangkan tu, RH dan abang ipar RH ternampak beberapa jenis tanah baja yang dijual dengan harga yang berpatutan. Tetapi kitaorang tak tahu dan terpinga-pinga pula memikirkan yang mana satru yang paling sesuai untuk pokok-pokok jenis sayur-sayuran dan yang boleh dimakan.

Tiba-tiba kitaorang ternampak seorang lelaki mat saleh yang menjaga pintu masuk kat kedai tu dan kitaorang pun mengambil inisiatif untuk approach lelaki tersebut bertanya pendapat tentang tanah baja yang sesuai. Sambil cuba membantu pelanggan-pelanggan lain yang keluar masuk kedai tu, lelaki berkenaan cuba juga menjawab soalan kitaorang.

Kitaorang agak teruja dengan maklumat yang diberi oleh lelaki mat saleh tu, amatlah complete! Dia bercerita tentang tanah baja yang sesuai yang terjual di situ dan juga cara-cara bagaimana untuk mendapat result yang paling baik untuk bercucuk tanam! Dengan bantuan serta maklumat tersebut, akhirnya kitaorang dapat juga membuat keputusan dan pulang dengan hati yang sangat puas dan berkobar-kobar untuk mulai projek kitaorang.

Inilah di antara yang RH kagum kalau berurusan dengan orang-orang di Australia ni, terutama orang putih atau mat-mat saleh. Dengan politenya (kebanyakannyalah), dengan helpful, ikhlas, committed, tak kedekut ilmu, experienced, and knowledgable. Pendek kata, senang betul bila berurusan apatah lagi bila kita di dalam keadaan terpinga-pinga...macam RH dan abang ipar RH tadi....

Pernahkah kawan-kawan melalui keadaan yang sama macam RH? Dapat bantuan yang memuaskan daripada customer service desk di mana-mana pejabat, syarikat atau pusat membeli-belah? Siapa yang selalu lebih cooperative, lelaki atau wanita, bangsa kita atau bangsa asing, di negara sendiri atau di negara orang lain? Jomlah berkongsi cerita anda sama di sini...RH alu-alukan kawan-kawan semua ye.....

4 comments:

  1. servis yang bagus..kerja jadi mudah.tiada tekanan

    ReplyDelete
  2. Betul tu Abrar...baru la aman semua!

    ReplyDelete
  3. btl la RH...cust service sgt pntg dlm se1 organisasi tu...sometimes dr side tuh,kite leh judge sebagus mna se1 comp tuh..bkn la setakat mkn gaji buta..dpt duit dr cust tp service hampeh..geram jugek!

    so far,yana da jmp mcm2 kerenah dorg2 yg bekeje as cust service nih..ade yg ok n xok..plg tak fair,klu dorg memberi layanan yg xsama atau kta lain,pilih bulu..teruk

    ReplyDelete
  4. Hi Yana,

    RH memang setuju sangat dengan pendapat Yana..tentang "pilih bulu".

    Kenapalah kan, nak buat macam tu...takde ruginya pun kalau beri layanan yang sama untuk semua orang, after all itu kerja diaorang.
    RH rasalahkan, pihak pengurusan sesebuah syarikat patut betul2 beri latihan dan tapisan siapa yang sesuai jadi staff untuk customer service ni...position tu adalah satu position yang sangat penting yang akan membuatkan customer sentiasa teringat2 nak datang lagi dan lagi...

    Tq Yana...selalu2lah visit blog RH ni yer...

    Cheers!

    ReplyDelete